Aerul conditionat al masinii este un sistem foarte important caruia soferii, deseori, nu ii acorda suficienta importanta in ceea ce priveste intretinerea.ImportantOperatia de verificare si incarcare a sistemului de aer conditionat se recomanda a fi efectuata o data pe an si doar intr-un service autorizat!

CUM FUNCTIONEAZA?

Practic, rolul sistemului de climatizare este de a extrage caldura din aerul care se afla in habitaclu si a oferi confortul dorit. In consecinta, aceasta caldura este restituita in aerul exterior, sub capota motorului (la trecerea prin condensator). Pentru realizarea acestui lucru, climatizarea utilizeaza in circuitul inchis un principiu fizic simplu: fluidul refrigerant (freonul) absoarbe caldura prin trecerea din starea lichida in starea gazoasa si elibereaza caldura la trecerea din starea gazoasa in starea lichida.

aer-conditionat_1

Componentele sistemului (de la exteriorul catre interiorul masinii):

  1. ventilatorul impinge aerul in instalatie
  2. condensatorul este schimbatorul de caldura unde agentul de racire (freonul) cedeaza mediului caldura acumulata si, condensandu-se, trece in stare lichida.
  3. compresorul realizeaza compresia impinge agentul de racire prin instalatie.
  4. valva de expansiune regleaza cantitatea de fluid care tranziteaza mai departe instalatia, ajungand in evaporator
  5. evaporatorul are rolul de a raci si usca aerul care il traverseaza. In evaporator are loc schimbul de caldura astfel: aerul care trece prin evaporator cedeaza caldura agentului de racire.

In acest fel, aerul se raceste si agentul de racire se incalzeste si se evapora. Aerul care iese din evaporator este directionat prin sistemele de ventilatie catre habitaclul masinii. Agentul de racire iese din evaporator sub forma gazoasa si isi continua traseul prin conducte ajungand la compresor si astfel ciclul este reluat.


Etapele unei incarcari cu freon
 a sistemului de aer conditionat in service-urile Auto-Ovarom:ac-recharge-machine

1. extragerea freonului din instalatie prin intermediul unui echipament special si reciclarea acestuia;
2. indepartarea umiditatii din sistemul de aer conditionat si a impuritatilor depuse, continute de ulei;
3. uleiul recuperat este colectat intr-un recipient special;
4. dupa vidarea instalatiei, pentru a indeparta umiditatea din sistem, se efectueaza reumplerea instalatiei cu cantitatea de freon si ulei , prescrisa de producator;
5. se efectueaza testele de functionare , pentru verificarea parametrilor instalatiei;
6. in final se deparaziteaza conductele si gurile de aerisire ale sistemului de clima printr-un spray-sonda.

SFATURILE AUTO-OVAROM
  1. verifica instalatia cel putin 1 data pe an la un service autorizat
  2. schimba filtrul de habitaclu anual sau la fiecare 15.000 km
  3. efectueaza un tratament antiseptic al instalatiei de climatizare o data pe an
  4. porneste instalatia de climatizare cel putin o data pe luna, chiar si iarna


DE CE SA INTRETINEM SISTEMUL DE CLIMATIZARE AUTO?

1. extragerea freonului din instalatie prin intermediul unui echipament special si reciclarea acestuia;
2. indepartarea umiditatii din sistemul de aer conditionat si a impuritatilor depuse, continute de ulei;
3. uleiul recuperat este colectat intr-un recipient special;
4. dupa vidarea instalatiei, pentru a indeparta umiditatea din sistem, se efectueaza reumplerea instalatiei cu cantitatea de freon si ulei , prescrisa de producator;
5. se efectueaza testele de functionare , pentru verificarea parametrilor instalatiei;
6. in final se deparaziteaza conductele si gurile de aerisire ale sistemului de clima printr-un spray-sonda.

Lucruri de care trebuie sa tii cont pentru buna functionare pe termen lung a instalatiei de A/C a masinii tale.

Climatizarea nu foloseste numai la racirea aerului din interior in sezonul de vara, ea permite de asemenea incalzirea si dezaburirea rapida a geamurilor, in timpul iernii! Pornirea climatizarii cel putin o data pe luna va permite lubrifierea sistemului, evitandu-se de asemenea pierderea etanseitatii acestuia. Implicit veti evita si efectuarea de reparatii nedorite.

Temperatura ideala recomandata pentru interior este cu cinci pana la sase grade sub temperatura mediului ambiant. Doar in zilele caniculare diferenta de temperatura poate fi mai mare. Temperatura din habitaclu sa nu fie in nici un caz mai mica de 22° Celsius deoarece astfel de socuri termice pot cauza imbolnaviri. Oamenii si componentele din interior, pot fi protejate de socurile termice daca inainte cu 5-10 minute de a ajunge la destinatie se opreste instalatia de climatizare : oamenii au timp sa se aclimatizeze iar apa acumulata din condens pe vaporizatorul instalatiei de climatizare se poate “usca” in curentul de aer al mersului. Astfel microorganismele nocive care se cuibaresc aici nu vor mai avea cu ce sa se hraneasca.

Cum racoresti masina? O prima regula ar fi sa parchezi masina la umbra, deoarece daca habitaclul nu este atat de fierbinte nici instalatia de racire nu va trebui sa lucreze din greu. Odata ce te-ai urcat in masina primul instinct este sa apesi pe butonul de AC si sa pui ventilatorul pe ultima treapta, insa este o greseala deoarece o vei suprasolicita. Mai intai trebuie sa deschizi geamurile, iar dupa ce ai parcurs cateva sute de metri, poti inchide geamurile si porni instalatia de aer conditionat.

Datorita umiditatii sistemului de climatizare, determinata de fluctuatiile de temperatura, este inevitabila dezvoltarea de ciuperci si bacterii in cutia ventilatorului. Opreste climatizarea cu cateva minute inainte de a ajunge la destinatie, dar nu si ventilatia. Astfel diferenta de temperatura intre interior si exterior se va reduce treptat, ramanand suportabila. Acest lucru ajuta la evitarea acumularii de bacterii si se obtine o reducere a consumului de combustibil.

Este foarte importanta verificarea si intretinerea regulata a instalatiei de climatizare. Scurgerile de refrigerant si defectele pot fi diagnosticate si reparate inainte de a deveni foarte serioase. Toate sistemele de climatizare pierd anual, in mod natural, 10-15% din cantitatea de refrigerant. Daca problema este tratata necorespunzator, pot fi inregistrate neajunsuri atat din punct de vedere al eficientei sistemului, cat si din punct de vedere al economiei de combustibil. Compresoarele angrenate de catre motor functioneaza mai greu pentru a genera temperatura dorita, atunci cind nivelul refrigerantului este scazut. Aditional, nivelul scazut al refrigerantului mareste probabilitatea de defectare a componentelor odata cu prezenta gazelor non-condensabile (aer) in instalatie.

La inspectia periodica solicita si verificarea curelei care antreneaza compresorul. Daca aceasta nu este intinsa suficient, compresorul nu va lucra corect si uzura creste. De asemenea, radiatorul instalatiei de climatizare este necesar a fi curatat la exterior pentru a fi permisa circulatia corecta a aerului si, implicit, racirea adecvata a sistemului.

PROGRAMARE VERIFICARE A/C

Daca esti convins de importanta intretinerii instalatiei de climatizare, fa o programare la service-ul Auto-Ovarom pentru o verificarea a sistemului A/C.

programare la service